مصطفی زارعی کتابدار کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) کبودرآهنگ در استان همدان در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به کمبودهای اماکن فرهنگی در روستاها عنوان کرد: به دلیل محدودیتها و فقدان مکانهای فرهنگی در مناطق محروم برگزاری کلاسهای آموزشی در کتابخانه پیش از هر چیز دیگر باعث آشنایی بیشتر گروههای مختلف سنی با این مکان فرهنگی میشود.
وی افزود: اینکه کودکان و نوجوانان به جای اتلاف وقت به بهانه کلاسها و برنامههای مختلف به کتابخانه بیایند فینفسه دعوتی مثبت و سازنده به حساب میآید که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.
این کتابدار با اشاره به ظرفیتهای مساجد و مدارس روستا، خاطرنشان کرد: یکی از شیوههای کارا در برگزاری کلاسهای آموزشی استفاده از ظرفیتهای مدارس، مساجد و پایگاههای بسیج است. همیاری آنها میتواند بهترین مسیر را برای برنامهریزی هدفمند و مستمر این دورهها مهیا کند.
وی اضافه کرد: برگزاری کلاسها و دورههای آموزشی میتوانند تنها در حوزههای فرهنگی نباشند؛ کلاسهای ورزشی و اجتماعی همواره با استقبال از سوی گروههای مختلف سنی مواجه و بسیار نیز برای آنها کاربردی و الهامبخش بوده است.

زارعی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی کتابخانهها در سالهای اخیر، بیان کرد: امروز کتابخانههای عمومی در نقاط محرومتر به مثابه مکانی قابل اعتماد برای اهالی منطقه مبدل شدهاند و بسیاری از ساکنین این مناطق، کتابداران را نهتنها به عنوان کارشناس کتاب و کتابخوانی، که به عنوان مشاورانی امین در سایر حوزهها پذیرفتهاند.
کتابدار کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) کبودرآهنگ با اشاره به اولویت کلیدی هر کتابدار، خاطرنشان کرد: کتابدار همانطور که از اسمش نیز بر میآید باید همواره با کتاب همراه و عجین باشد. کتاب و کتابدار هرگز نباید از یکدیگر دور بمانند و پیوند میان آنها کمرنگ شود. مردم و علیالخصوص کودکان و نوجوانان باید به وضوح این رابطه دو طرفه و این همزیستی با اهمیت را به چشم ببینند وگرنه آن تأثیر مدنظر حاصل نخواهد شد.
وی همچنین اضافه کرد: کتابداران باید با روانشناسی کودک آشنا باشند تا بتوانند با توجه به حساسیتهای سنی کودکان و نوجوانان بهترین مسیر و صحیحترین تعامل را با آنها برقرار کنند. به گمان من استفاده از مکانیسم «پاداش(جایزه دادن)» یکی از مؤثرترین ابزارهایی است که میتواند باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه در فعالیتهای فرهنگی این گروه سنی در کتابخانه شود.
زارعی در پایان گفت: کتابدار میتواند با حضور در بخشها و لایههای مختلف جامعه با مردم ارتباط برقرار کند و با تکیه بر سواد جامعهشناختی و روانشناختیاش زمینه مساعد برای حضور آنها در کتابخانه را فراهم سازد.

ارسال نظر